Tijd voor het voorjaar! Tijd voor uw konijn! | Blog

Tijd voor het voorjaar! Tijd voor uw konijn!

Geschreven op 17-04-2013

Het voorjaar lijkt er eindelijk echt aan te komen!
En dat betekent dat er even extra aandacht nodig is voor de gezondheid van uw konijn.

Net als voor honden en katten is het verstandig om bij konijnen jaarlijks een gezondheidscontrole uit te laten voeren. Uw konijn wordt dan helemaal onderzocht en ook de tanden worden gecontroleerd.

Maar in het voorjaar is het ook tijd voor de jaarlijkse vaccinatie van uw konijn.

Waarom in het voorjaar?

In het voorjaar komen er weer vliegen, muggen en vlooien voor en deze kunnen de virusziektes VHS en  myxomatose overbrengen. Behalve via deze vliegende beestjes kunnen de ziektes ook over gebracht worden door direct contact met wilde konijnen, via konijnenkeutels, besmette bodembedekking, voedsel (vers geplukt gras), via mensen en hun kleding en zelfs via andere huisdieren.

Wat voor ziektes zijn dat dan?

VHS is een dodelijke ziekte met een ontzettend snel verloop, vaak hebben de eigenaren niet eens in de gaten gehad dat het konijn ziek is geweest.

Myxomatose leidt tot zwellingen en knobbels rond oren, lippen, anus en ogen. De verwachte levensduur na besmetting is ongeveer nog 12 dagen.

Zulke heftige ziektes, komen die hier wel voor?

Helaas wel! In 2011 is er een grootschalige uitbraak in Noord Brabant geweest maar ook in 2012 zijn er enkele meldingen over konijnen met deze ziekten geweest in Noord Brabant. Begin februari 2013 zijn er ook al konijnen overleden aan deze ziekten in Noord Brabant.

Vaccineren dus! Maar wat kan ik nog meer doen?

Hou het verblijf van uw konijn schoon en droog om geen insecten aan te trekken, gebruik eventueel een klamboe of insecten strips. Vermijd contact met wilde konijnen.

Bestrijd vlooien met anti vlooien middelen.

Wanneer is het konijnen spreekuur?

Vroeger werden bij veel dierenartsenpraktijken konijnen dagen georganiseerd, dat was nodig omdat de toen gebruikte entingen in flacons voor 10 doseringen zaten.

Tegenwoordig zijn er flacons met 1 dosis, daardoor zijn de konijnen entdagen overbodig geworden en kan er ook  voor konijnen een individuele afspraak gemaakt worden.

Er zit nog een voordeel aan het nieuwe vaccin, namelijk dat het maar 1x per jaar gegeven hoeft te worden en dat beide vaccinaties met slechts 1 injectie kunnen worden toegediend.

Bij het oude vaccin moest elk half jaar een vaccinatie worden toegediend en in het voorjaar zelfs 2.

Waar moet ik nog meer op letten in het voorjaar?

In het voorjaar verschijnt ook weer de blauw groene strontvlieg, op zoek naar warme vochtige plekjes om haar eieren te leggen. Een vies konijnen hok maar ook de huid van een niet schoon konijn is een ideale plaats voor deze eitjes. Uit de eieren komen maden en deze voeden zich met het vlees van het konijn. Dit is zeer pijnlijk, het konijn kan sloom en lusteloos worden en zelfs snel overlijden.

Controleer dagelijks uw konijn op urine en ontlastingssporen, vooral tussen de benen en onder de staat. Is uw konijn vies, was hem dan met lauwwarm water en droog daarna goed af.

Houdt het hok goed schoon en weer vliegen. Wondjes moeten goed behandeld worden.

Heeft uw konijn regelmatig zachte ontlasting? Daar is meestal een reden voor, laat hem dan ook controleren.

Er zijn middelen op de markt die bij regelmatig gebruik strontvliegen afweren, laat u daarover informeren.

Konijnen.jpg

There are no comments